Google+

Tichšie pristávanie lietadiel

  • Letenky

    Akciové letenky

    Akciové letenky platia spravidla len do vypredania i preto je lepšie si takéto ponuky zabezpečiť s väčším časovým predstihom ...

Pred niekoľkými dňami sa dokončilo testovanie nového spôsobu pristávania na Letisku Ruzyň v Prahe. Niekoľko mesiacov testovali pristávanie plynulým zostupom po priamke, nazývaný tiež CDA, ktoré úspešne funguje na letisku v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. V tomto novom režime lietadlo klesá z určitej výšky plynule až do dosadnutia. Terajšie pristávanie po tzv. výškových schodoch vytvára hluk až o 5 decibelov vyšší ako spôsob CDA. Prínosom nového pristávania je skrátenie doby letu, úspora paliva, zníženie emisií i hluku. U Boeingu 737 je úspora 50 – 150 kg paliva, čo predstavuje až 450 kg oxidu uhličitého.

Tento projekt je možné na letisku v Prahe zrelizovať až vtedy, keď letisko postaví novú ranvej, čím sa zvýši kapacita. Dráha s dĺžkou 3,5 km sa bude stavať paralelne s terajšou dráhou, vo vzdialenosti 1,5 km. Nové pristávanie sa totiž začína už 50 km od letiska a tak sa prílety a odlety môžu rozdeliť na dve dráhy, pretože koordinácia príletov je náročnejšia. Obyvatelia okolitých obcí však už dlhšiu dobu bojujú proti stavbe novej ranveje, nakoľko sa obávajú zvýšenia hluku pochádzajúceho z lietadiel. No stavba je už povolená aj Ministerstvom životného prostredia ČR avšak so 71 podmienkami, kde patrí aj prerušenie prevádzky letiska v noci, ktoré žiadali obyvatelia a bude sa týkať celého letiska. Takáto prax je bežná aj na iných európskych či svetových letiskách. Pravidelná kontrola emisií v okolí letiska a monitoring ovocia a plodov, tiež je obsiahnutý v podmienkach. Nový spôsob pristávania môže byť použitý nielen v Prahe, ale aj na iných menších letiskách.

*10.02.2012

e-shop